24 Saat Zeka Oyunları Yarışması

24 HPC

Yaklaşıyor…

Bunu dinleye dinleye okuyun🙂

15’incisi düzenlenecek bu sene Budapeşte’de. Nedir bu diyenler için dilim döndüğünce anlatmaya gayret edeyim. Ama öncesinde, şu dünya üzerinde hakikaten hoş vakit geçirmemi sağlayan birkaç nesneden bir tanesidir kendisi.

28 Ocak 2011 yılında, Macar Zeka Oyunları Derneği Başkanı György István ile yaptığımız röportaja kulak verelim: ” 1980’lerde Puzzle Marathon isminde 24 saat süren, kare bulmacacılar, kare bulmaca hazırlayanlar için bir turnuva vardı. Şu anda 24 HPC’nin de orjinal fikridir bu. Tabii ki bir Türk bağlantısı da var. 98 yılında İstanbul, Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası’na ev sahipliği yapıyorken, şampiyonanın yapıldığı otelin lobisinde Macar Takımı olarak sohbet ediyorduk. Arkadaşlardan biri, Ede Markos (Macar Beyin Takımı’nın üyelerinden biri, ünlü Macar Bulmaca dergisi Füles‘in de editörlerinden) bir soru sordu: Acaba, Puzzle Marathon formatında bir yarışmayı, zeka oyunları alanında, zeka oyunları tasarımcıları için değil de, çözerler için düzenlemek mümkün mü? Ben ve takımın geri kalanı hep bir ağızdan: EVET dedik! Sonrasında ise, ’24 Hours Puzzle Championship’in kurallarını belirlemeye başladık. Bu yüzden, bu zeka oyunları etkinliğinin doğmasında özel bir Türk ruhu, Türk tınısı da var. Belki de bu, neden bu kadar senedir onlarca Türk’ün bu yarışmaya katıldığını açıklar.

İlk 24 Saat Akıl Oyunları Yarışması 2000’de Budapeşte’de düzenlendi. Bugüne kadar da bu güzide etkinliği her sene düzenlemeyi sürdürdük. Baştan bu yana yarışmanın konsepti az çok aynı kaldı: Her katılımcı 13 puzzle seti çözüyor, her biri 100 dakika ve her bölüm arasında sadece 10 dakika ara var. 2 defa fazladan bir 10 dakika daha kahve molası veriyoruz, etti mi size hep beraber 1440 dakika = 24 Saat.

Bu şampiyonayı kazanmak için sadece sorulara odaklanmanız yetmiyor; aynı zamanda da iyi bir kondisyona sahip olmalısınız.

2006 yılıydı kanaatimce, Cihan Altay vasıtası ile haberim olmuştu. 7’nci 24 Saat Zeka Oyunları Yarışması yapılacaktı. Hâlâ üniversite öğrencisiydim ve ciddi manada soru hazırlama işlerine 2005’te (Buna bakın, bağlantıyı kurun) merak salmıştım. Şampiyona’nın yapılmasına kısa bir zaman vardı. Cihan, yarışmanın mantığından bahsedince, ben de bir tane set hazırlayayım dedim. Aman Allah’ım ne can yakıcı bir tecrübeydi. Çizim programı kullanmasını bilmiyorum, sürekli Cihan’ı rahatsız ediyorum gecenin köründe (Zeka Oyunları Dergisi’nin ofisinde yatıp kalkıyorum o zaman, hakikaten 10 senede hiçbir şey değişmemiş🙂 ), bu nasıl kare oluyordu, buraya nasıl metin atıyorduk diye. Sürekli dediğim, sanırım birkaç kere, şimdi havalara girer arkadaş. Öyle bildik oyunlardan da oluşturmayacaktım, hepiciği yeni, sağlam sorulardan oluşacaktı. Ama ortaya hakikaten bir çorba çıktı. O zamanlar zeka oyunlarının nüvesini anlayamamıştım: “Biz ne yapıyoruz?” Hiç kimse de bana doğru düzgün bir cevap verememişti. Ta ki Nikoli kitaplarını çözene kadar (Hüsnü abimin Nikoli setleri sağ olsun🙂 ). Bana zeka oyunlarının özünü öğreten Japon zeka oyunları kitapları oldu ve ne yaptığımızı anladım. Öyle bir anlamaydı ki o, OAPC‘yi doğurdu ve benim elimden onlarca yeni soru çıkmasına vesile oldu. Sağ olun Japon kardeşlerim!

7’nci 24 Saat için inanılmaz kötü bir set hazırladım; çünkü yukarıda anlattığım gibi ne yarışma bölümü yapmayı, ne de soru hazırlamayı biliyordum. Şimdilerde iki zeka oyunları eğitimi alıp da ben bu işi biliyorum diyen arkadaşlara her fırsatta güldüğümü belirtmek isterim. Çünkü bu sizin bildiğiniz gibi iki eğitimde öğrenilip de usta olunup da millete eğitim verilecek şey değil. Ama kime anlatıyorum! Burası Türkiye, herkes her alanın uzmanı:) Dedikleri gibi cahillerden korkmayacaksın, asıl yarı cahillerden çekineceksin! Canlarım benim.

Ferhat abim de katıldı sanırım o şampiyonaya. Döndükten sonra (Sanırım Macaristan’da düzenlenen Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası’na denk gelmişti) Michael seni dövecek dedi gülerek. Hayırdır abi dedim. Oğlum nasıl bir set hazırlamışsan adamı bitirmişsin. Adam şampiyon olacaktı, senin bölüm yüzünden olamadı. O sene Hırvatistan’dan Goran Vodapija şampiyon oldu ve nasıl bir şeyse benim bölüm sayesinde. Michael bir o kadar kötü yaparken Goran da bir o kadar iyi yapmış bölümde. Sonraki yıllarda Michael’le konuştuk; inanılmaz matrak bir adam, inanılmaz bir çözer, inanılmaz bir baba, inanılmaz can bir adam. Dragan biraderimin dediği gibi “Dünyanın en zeki postacısı!”

2006’dan sonra her sene bölüm hazırlamaya devam ettim. Soru hazırlamada orta halli bir adam seviyesine eriştiğim yıllar 2009, 2010’lardır. Yani düşünün, her şeyi bir kenara bırakmışım, sadece edebiyat, sadece okuma, yazma ve zeka oyunları hazırlama. Sadece hazırlamakla da kalmama, araştırma, onunla ilgili öğrenme. 5 senemi aldı orta halli bir tasarımcı olmak. Sonrasında da üzerine koydukça koydum. Yazı yazmak gibiydi benim için, aynı mantığa sahiptiler.

Sanırım 2015 itibariyle, en uzun süredir 24 Saat için zeka oyunları seti hazırlayan sayılı adamdan bir tanesiyim🙂 Yarışmaya ilk defa 2010 yılında katıldım sanırım, hiçbir zaman ilk 10 dışında kalmadım, hiçbir zaman da ilk 5 içine giremedim🙂 Çok basit bir sebebi var: Ben çözer değilim. Çözer olabilmeniz için sadece çözebilmeniz değil, sürekli pratik yapmanız, süre tutmanız, zayıf olduğunuz şeyler üzerine gitmeniz gerekiyor. Bunu en son yaptığımda üniversiteye hazırlanıyordum. Öyle bir kaptırmışım ki kendimi, anlamadığım her şeyi, anlayana kadar söke söke çalışıyordum. Her neyse, önemli değil o tarafı.

Bu güzide etkinlik 17 Nisan’da 15’inci defa Budapeşte’de organize edilecek, Amadeus otelde. 2010 yılından bu yana bir kere bile sektirmedim katılma olayını. O kadar eğlenceli, o kadar harikulade bir şey ki! En talihsiz yılım geçen seneydi, hakikaten ilk 6 için gittim. Ama gittiğim gün hasta oldum ve hasta hasta yarıştım. Yine ilk 10’da kalmayı bildim canım🙂 Fakat geçen yıla göre daha az zaman bulabiliyorum çözmek için, ama eminim yine ilk 10 içinde yer alacağım, lakin belki öncesinde yönerge falan çalışabilirsem iyi dereceler de alabilirim, kim bilir:)

Zamanında Sabah Gazetesi’ne anlattığım 24 Saat için

Bu sene katılım esnasında, ya da katıldıktan sonra size bol fotolu, bol puanlı şeyler yazarım.

Sonuçlar ve fotoğraflar için, 14’üncü 24 Saat Zeka Oyunları Yarışması

Aynı şekilde 13’üncü 24 Saat Zeka Oyunları Yarışması

This entry was posted in Puzzle Competitions. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

