15’inci 24 Saat Zeka Oyunları Yarışması – Bölüm 3: İyi Olan Kazansın.

Uyduğu kadar:

Bölüm 5: Tawan Sunathvanichkul

En iyi bölümlerimden bir tanesiydi, 1 tane sorum patladı, daha iyi de olabilirdi. Ama bu bölüm neredeyse sıfır hata yaptığım, neredeyse hiçbir şekilde süre kaybetmediğim bir bölüm oldu. Karşılığını da aldım zaten.

Tawan iyi bir tasarımcı, hatta kendisi son iki senedir de 24 Saat Yarışması’na katılıyor. Uzak Doğu’dan sadece bu yarışma için gelen ilk kişi. Bunu niye bu şekilde söyledim, çünkü 2 defa 24 Saat, Dünya Zeka Oyunları Yarışma ile birlikte yapılmıştı, sanırım onlarda Uzak Doğu’dan gelen çözerler vardı.

Tawan her sene ilk sorusunu eş bulma oyunu sorar. Şimdiye kadar hiç çözmedim sanırım :). Hep son saniye gelişigüzel iki tanesini sallarım. Temiz bir mantığım var, hiçbir zaman bölümdeki tüm soruları çözemeyeceğim. Hiçbir soruyu da bu şekilde 2 saniyede sallayamam. O zaman çözebildiğim kadarını çözer, son saniye de bunu sallarım. Henüz tutturamadım; ama tutturduğumda zahmetsiz bir puan olacak. 🙂

Twins

Patlayan sorum Spy Battleships’ti. Bu soruyu yıllar evvel bir IPST yarışmasında Andrey hazırlamıştı. Çok hoşuma gitmişti, sanırım da ben de 1 ya da 2 defa hazırlamıştım. Elinizde verilen fotoğraflara göre gemileri bulacaksınız. Aşağıdaki resimde de gördüğünüz gibi son parçayı bir türlü yerleştiremedim. Her şey olup da o olmayınca bir yerde hata yapmış mıyım diye baktım ve ikinci resmin yerleşiminde sıkıntı olduğunu gördüm. Normalde o resmin yerleşimi diyagramın ortasında, ama 1’lik gemi bir solda olması gerekirken (ki oraya da deniz parçası olduğundan yerleşemiyor) bir sağa yerleştirmişim. Soruda sıkıntı çıkınca fark ettim bunu; ama düzeltemedim. Tek kaybım bu oldu, bu bölümde.

Tawan3

Hep hata paylaşacak değiliz ya, bir de çözüm yöntemi olarak gurur duyduğum bir tane oyundan bahsedeyim bu bölümde. İsmi Moving Cows. Bizim Hamle ile Star Battle‘ın birleşmiş hâli. Sabah yarışma başlamadan evvel bu bölümdeki sorulara bakarken bu soruyu nasıl çözebileceğimi düşündüm. Harf verme sistemi mantıklı geldi, uyguladım. Eğer hiçbir ihtimal kaçırılmadan yapılabilirse, bu soru çocuk oyuncağı oluyor. Çünkü tüm yıldızlar verilmiş, her biri içindeki rakam kadar herhangi bir yönde gidecek ve yeni hücresi orası olacak. Örnekte gördüğüm şeylerden bir tanesi, bazen 1 satıra ya da 1 sütuna ancak bir tanesi gelebildiğiydi. Gerçek soruda bu olmasa bile yine fark etmezdi, bazılarının ihtimalleri diğerlerine göre daha az olacaktı. Güzelce harfler verdim, sonrasında her biri için, tüm ihtimalleri işaretledim. Akabinde yaptığım sadece akıl yürütme ve kimin ne olduğunu ortaya çıkartmaktı. En sonunda rakamları dairelerin içine yazmadım; çünkü görüldüğü gibi sol tarafta hangi rakamın hangi harf olduğunu tanımlamıştım. Bu tanımlamayı yaptıktan sonra yazmama gerek yok. Tecrübe diyoruz işte buna; kuralları kendi lehine kullanmak. Bir de o rakamları yazsam, herhalde 1-2 dakika kaybederdim; ne gerek var 🙂

Cows

Bu bölümde 855 puanla en iyi neticeyi alanlar Neil ve Robert oldu. Benim aldığım puan 775’ti.

Bölüm 6: Robert Vollmert

Robert’in sorularının sert olduğunu biliyorum. Şimdi burada uzun uzun nasıl çözerseniz öyle soru hazırlarsınız diye anlatacak değilim. Ama Robert’in soru hazırlama stili bir Bram ya da bir Nikola gibi. Bir sürü numara, başlangıç noktaları birkaç denemenin içine gizlenmiş, her adımda ağır bir düşünme ya da deneme yoluna girmeniz gereken sorular. Çünkü onlar genelde soru çözerken bu şekilde yaklaşıyorlar. Hızlı deniyorlar, başlangıç noktasını bu denemelere göre ortaya çıkarıyorlar. O yüzden hazırladıkları sorular da bu şekilde oluyor. Örneğin yine bir ayrıntı, bölümün test çözerleri: Bram de Laat, Sebastian Matschke, Nils Miehe ve Ulrich Voigt. Bana sorarsanız son derece yanlış. Bu adamların hepsi inanılmaz iyi çözerler, dünya şampiyonalarında ilk 10’da yer almış adamlar. Tabii ki iyi çözerlere test ettireceksiniz sorularınızı. Ama özellikle son yıllarda (3 senedir filan) ben bu mantığı kendi açımdan değiştirdim. 2 tane iyi çözere ve bir tane ortalama hızda çözere gönderiyorum ve onlardan çözüm sürelerini istiyorum. Bir ortalamaya göre soruların puanlarını ayarlıyorum. Ama hepsi iyi çözer olursa maalesef bölümünüz sıkıntılı olur, sorularınızın puanları da çok dağılmış ve sıkışmış olur. Nedeni basit, adamlar iyi çözer, dakikada aldıkları puanlar çok iyi olacağından, sizin bölümünüzde yarışan adamlar asla bu adamların elde ettiği dereceyi elde edemeyecekler ve onlardan az puan alacaklar. Bir de ortalama, ya da daha yavaş çözerleri dâhil etmiyorum bile, onların işi daha zor.

Bu bölümün zor olmasını bekliyordum bu yüzden, herkes için zor olacaktı. Seçilen soru türleri zordu, zorlukları yüksekti. Bir yarışmacı doğru seçim yapabilirse, iyi bir netice alabilirdi milletin kan kaybettiği bölümde. Bunu tam başaramadım, yalan değil 🙂

Symmetric LITS’in zor olanını ilk olarak çözeyim dedim; bir miktar zaman kaybettim, beklediğim gibi gitmedi. Yakaladım, ama sürekli patladı, sonrasında da oturdu. Kolayını çözmek zorundan sonra, daha iyiydi.

Aynı şeyi Summon‘da da yaşadım. Bu soru türü benim icat ettiğim bir tür. Az çok numara bilirim 🙂 Zor olandan başladım yine, ama resmen öldürdü beni. Oluyor, hiçbir sıkıntı yok, ama alttaki 24 bir türlü olmuyor. Sildim o kısmı tekrar çözdüm, tekrar, tekrar. Epey zamana mal oldu. Sonra bir MAL olduğumu anladım 🙂 Soruyu çoktan çözmüşüm, bir bölgenin içine 2 rakamı yerleştirmeye çalışıyorum; ama çoktan yerleştirmişim ben onu, dakikalar evvel. Fark edemememin sebebi, bölgeyi tam olarak görememiş olmam, kıvrımlı bir yapıda olduğundan. Epey can sıkıcı oldu yalan değil, belki 10 dakikam boşa gitti, nerede hata yapıyorum, neden düzelmiyor derken ve uğraşırken. Bunu çözdükten sonra kolay olanı çözmek daha az zorlayıcıydı; ama o da öyle kolay dediğime bakmayın. Yine diğerine yakındı zorlukta 🙂

Bu bölümden iyi yapan 890 puanla Nikola’ydı. Dediğim gibi bu gayet normal, çünkü çözüm ve hazırlama yaklaşımları benzer bu adamların. Aldığım puan ise 370’ti.

Bölüm 7: Hasan Yurtoğlu

Bu bölüm hesap ettiğimden çok zarar verdi bana, epey hem de. Neredeyse saf klasik türlerdi. Bu tüm yarışmacılar için iyi, ne de olsa hepimiz aşinayız. Ama o kadar çok soru vardı ki, ve o kadar çok puanlara ayrılmış. Puanlar epey epey uyumsuzdu. Örneğin 30 puan diye soruyu çözüyorsunuz, inanılmaz uzun sürüyor, halbuki 3-4 dakikada bitmesi lazım. Ama neredeyse iki katı süre alıyor. Ya da 60 puan diye giriyorsunuz, beklentiniz uzun sürmesi yönünde ama 3-4 dakikada bitiyordu. O yüzden puanların ayarlanmasında sıkıntılar vardı. Bu da onlarca soru içeren bir bölümde yarışmacıya yapılmaması gerekenlerden. Çünkü ona göre strateji beliriyorduk.

Futoşiki, üçüncüsünü çözemedim, sadece 30 puandı. Alttan girdim, üstten çıktım olmadı; ne yapayım zaman harcadım bari en sonra bir sallayayım dedim, epey gitti patladı, bıraktım soruyu. Ama ne oldu en az 5 dakikamı aldı götürdü, karşılığı olmadan hem de.

Ya da bir apartman sorusu, yani ne kadar zor olabilir, 6×6’lık bir de. Yine 30 puan, defalarca çözdüm, sürekli patladı. Çünkü bir yerden sonra deneme yapmanız lazım, sonrasında da bir tane daha. Olmadı hain soru, bölüm biterken son bir kere daha bakayım, en azından 1 dakikada çözerim dedim, yine olduramadım.

Hasan

Bunun dışında iki sorum patladı, biri Domino’ydu, normalde pek bir mahirimdir Domino’da. Ama çözerken sona geldiğimde patladığını gördüm ve bıraktım. Diğeri de Binary Sudoku, ikincisi patlamış. Bir yerde kaçırmışım. Hiç sevmem böyle soruları, bir sürü 0,1. Ne şekilsel, ne çözüm yöntemi olarak hiçbir şey vadetmezler.

Bnary 2

En son şununla bitireyim, puanların ne kadar sıkıntılı olduğuyla ilgili. Honey Fences’ta iki soru var. Altıgen Çit bu. Üstteki 30, alttaki 50 puan. Üsttekine başladım, çok zaman kalmadı çünkü. Baya baya zorlandım, ufak patlamalar oldu düzelttim. Ama 30 puan mıydı, kesinlikle değil. Sonra alttakine gireceğim, ama bir defa gözüm korktu. Hızlı hızlı denerim dedim, yemişim mantığı, renkli keçeli kalemi aldım kesin çizgileri belirlemeye başladım. Baktığımda soru çözülmüştü. Ne deneme, ne başka bir şey, çat diye çıktı. Aşağıdaki resmi görebilirsiniz. Bu bir yarışmacıya yapılmamalı, hakikaten yapılmamalı.

6gen çit

Bu bölümde en iyi yapan Peter’di 970 puanla, benimse 500’tü.

Bölüm 3 sonu

Bu yazı Puzzle Competitions içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to 15’inci 24 Saat Zeka Oyunları Yarışması – Bölüm 3: İyi Olan Kazansın.

  1. rob dedi ki:

    Thanks for these posts, it’s great to see some discussion and feedback (though Google Translate does a terrible job with Turkish…). I hope to write down my own thoughts on the various rounds at some point.

    I’m sorry that you seem to have had trouble with my round (and others). I’ll readily admit that some of my puzzles might not be as accessible as they could be. I’m also very unsure that my own sets are ones I’d enjoy solving myself. I find it to be quite difficult to make easy puzzles that don’t feel over-clued.

    One thing I don’t fully understand is your remark on test solvers. For me, the purpose of test solving is to test for correctness, quantify relative “difficulty”, and check whether the overall number of puzzles is appropriate. There may be different notions of difficulty, the one I mean here is expected time to solve. Now it seems to me that relative difficulty is more or less the same for fast solvers and slower solvers, so basing the points on expert solvers’ test times should be fair. But probably I misunderstand…

  2. yureklis dedi ki:

    You can try Bing Translator, it is better than Google Translate about Turkish.

    About testers. In my first years in designing puzzles, I sent my puzzles for testing to good/fast solvers. But this didn’t solve the scoring problem because some solvers that particapated to competitions still kept on complaining with scores. Some of them said this one was overvalued some of them had opposite. Because the basic problem was not solved by the designer that is which one is more accurate, considering mean points of the fastest solvers’s solving times or taking mean time of fastest solver’s solving times and some averages’.

    Last 2-3 years I accepted the second one. For example I designed a Kakuro puzzle and sent it to your testers, Bram, Sebastian, Nils, and Ulrich. I’m sure that all of them would have almost same solving time. But if I prepared Araf puzzle, also it had not generally logical steps, mostly it needed intuitional approaching; Bram would have better solving time than the others. Also I’m sure that you met same thing in your testing process for your 24 HPC set. So if you applied the mean solving times of their to your set it is not accurate point of my view.

    The other problem is waving. For example in X puzzle, Bram solved 4.23 minutes, Sebastian solved 4.42 minutes, Nils solved 6.35 minutes, Ulrich solved 1.13 minutes. So the mean of these would be 4.03. So what the exact solving time will be for your puzzle? Which one is the most accurate? 1.13?, 4.03?, or 6.35? So at this point I’m also including average puzzle solver’s solving time, because from my point view it is an insurance. Also you know that so many solver cannot reach your tester’s solving time, probably they will be slower than testers. Because current competitors must struggle with some variables, such as competition atmosphere, pressure, time limitation etc. So these’ll make them slow.

    In sum, I’m trying to say this, there is not any accurate solving time for any puzzle, there is an approaching, or ignoring some differences/waves. If you decide whole points with using fastest and best solvers’ time, I think it will be unfair for most of solvers. I think right thing is that a solving time should stand between fastest solver’s and average solvers’. Of course this is my opinion, my experience, not the fact.

    Best,

    serkan

Bir Cevap Yazın

