15’inci 24 Saat Zeka Oyunları Yarışması – Bölüm 4: Her şeyin Bir Bedeli Var

Çok iyi ha, adamlar zaten çoğunlukla çok iyi:

Bölüm 8 Matúš Demiger: Bu sene Bulgaristan’dan sonra ev sahibi ülke Slovakya olacak Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası ve Sudoku Şampiyonası’nda. Slovaklar son yıllarda Matúš, Matej, Zuzanna gibi hem iyi birer çözer hem de iyi bir tasarımcı olan insanlar yetiştiler. Genç olabilirler, ama hepimiz gibi tasarım alanında gün be gün iyiye gidiyorlar. Bu konuda hakikaten ciddiyim. Uzun yıllardır tasarımcı olabiliriz, ama iyi tasarımcı olmak, daha iyi, daha iyi olmak hem zaman hem de emek istiyor. Hepimiz o yollardan geçiyoruz.

Benim için gayet iyi bölümlerden bir tanesiydi. Tanıdık sorular da vardı. İlk defa Slovak Sums sorusu çözdüm, çok eğlenceliydi, gayet güzeldi. Bana Hungarian Tapa‘yı anımsattı.

İki yerde zaman kaybettim, en son soru olan Lakes’te. Patladı, bölgelerden birini olduramadım, düzelmedi de, maalesef baştan tekrar çözmem gerekti. Diğeri de patlayan Rhombus’tu. Yine ilk defa çözdüklerimden, örneğinden eğlenceli gelmişti. Süre az kalınca, bir yere kadar mantıklı getirdiğim soruyu sıktım, kontrol edecek vaktim de olmadı; çünkü süre bittiğinde son çizgileri çiziyordum. Pek ümidim yoktu kontrol edemediğimden dolayı (salladığım her soruyu soru bittikten sonra mutlaka kontrol ederim; mantıklı adım adım çözmüşsem değil), zaten o da patlayarak bana bunu gösterdi 🙂

Rambo

Bu bölümde 3 kişi tüm soruları doğru olarak çözdü, 1000 puan aldı, Zoltan, Robert, Neil. Aldığım puan ise 705’ti.

Bölüm 9 Hatice E. Aydemir ve F. Kamer Anda: Benim için en rahat bölümlerden bir tanesiydi. Gayet de eğlenceliydi. Mantık basit, bir zeka oyunundan iki tür keyif alabilirsiniz: 1. Çözebildiğiniz için, 2. Muhteşem bir yaklaşımla soruyu alt ettiğiniz için. Bu bölüm genelde ilkine hitap eden bir bölümdü. Sadece bir tane sorum patladı, o da Çit 🙂

Battleships in Hexagon’a hiç bakmadım bile. Çünkü örneğine baktım, çözemedim 🙂 Nasıl çözülür, çözüm yolu nedir akıl sır erdiremedim. O yüzden bölümden önce hiçbir şekilde girmeyeceğim o soruya dedim. Eğer onun dışında her şeyi çözmüşsem bakarım işte dedim kendime.

Yıllar evvel, Brezilya’daki şampiyonadan sonra Murat anlatıyordu. Abi neredeyse her bölümde hatalı soru vardı. Organizatörler açıklama yaptı, hatalı olduğunu düşündüğünüz soruların yanına “Wrong” yazın; biz de size puanınızı verelim diye. Murat akıllı adam tabii 🙂 Bunu duyunca ben, her bölüm başlayınca ilk işim tüm soruların yanına Wrong yazmak oluyordu diye anlattı. Ne de olsa hiç bakmasam bile eğer yanlışsa soru bana puan verecekler diye 🙂 Murat bunu birkaç dünya şampiyonasında da tekrar etti kanaatimce. Murat okuyorsan bunu, yarışma sonrasında Pal ile muhabbet ediyorduk. Bu Wrong davasından açıldı mevzu. Abi tamam yanlış sorunun yanına yazılsın da her sorunun yanına yazılmamalı dedi 🙂 Bilmiyorum senin durumu biliyor muydu, herhalde senin gibi birileri de bu yolu takip edince, Macarların ev sahipliğindeki yarışmada, Macarlar bununla karşılaşınca sanırım biraz sitemkar olmuşlar 🙂

Bu bölümde bir tane hatalı soru çıktı. Yine dediğim gibi çoğunluk tecrübeli çözer olduğundan wrong diye yapıştırdı 🙂 Termometre Ying Yang’lardan ikincisi patlaktı. Soruyla bir şekilde uğraşmış herkese puan vermişler.

wrong

Bu bölümde en iyi yapanlar 860 puanla Zoltan, Robert, Neil, Michael ve Peter’di. Aldığım puan ise 820’ydi.

Ekrandaki sonuçlara baktıklarında oradaki birkaç kişinin, abi kimse çözememiş Altıgen içindeki Amiral Battı’ları dediğini duydum. Hakikaten herkes sona bırakmış bunları 🙂 Odada Peter’le muhabbet ediyoruz, valla serkan dedi, nasıl çözüleceğini bilmiyorum, hiçbir fikrim yok. Valla dedim ben de, örneğe bir bakayım dedim, onu bile yapamadım 🙂

Bölüm 1o Sinisa Hrga: İşte en zor, en sert, bol deneme yanılmalı, kimseyi affetmeyen bir bölüm. Her sene böyle olur çünkü. Bu bölüm her zaman bir sürü deneme yanılma içeren, en iyi deneyenin puan alabildiği bir bölümdür. Bu sene geçtiğimiz yıllara göre çok kötü yapmamanın tek bir sebebi vardı, hiç yapılmayacak bir soruyu yapabileceğimi düşünmem ve yapmam 🙂

Barriers diye bir soru, pek dost canlısı bir soru türü değil. Hırvatistan’daki dünya şampiyonasında da vardı, 24 Saatler de de Hrga bölümünde hep yer alıyor. Kanaatimce onun bulduğu bir oyun. Ama çözüm yöntemi yok, yaklaşımı yok, öyle sürekli sallayacaksınız, sistematik deneme yapacaksınız; en azından biz bulamadık. İki tane soru vardı, birkaç çizgi çizdim, baktım yok, hemen geçtim soruyu.

Sudoku Minesweeper’ları çözdüm, gayet güzellerdi. Bu soruyu JPC’de görmüştüm, sonra Akıl Oyunları Dergisi için filan da hazırladım. Kısıtlı ama eğlenceli bir soru türü.

Bunun dışında sallaya sallaya Pentomino’yu çözdüm, baya tuttu, oldu; Sudoku’ları çözdüm, Çadırları çözdüm. Geriye 15 dakikam filan kaldı herhalde, emin değilim. Çözecek sorum yok, var da düşük puanlı, ya da tür olarak zor. Ne olacak dedim, gideyim 100 puanlık Tractors’u çözeyim. Hiçbir fikrim yok nasıl çözüleceğiyle ilgili 🙂 Ama iyi hisler besliyorum, özellikle diyagramın sol ve üstünde verilen sıfırlardan dolayı, 9 bölgeye ayrılmış. Oradan hareket ederim dedim. Ettim.

İlk amacım pentominolar üzerinden gitmekti, ama yemedi. Sonra tekerlere sardırdım, oldu da. Baya oluyordu, ama diyordu ki her pentomino’dan (Traktör şeklinden) 3 tane yerleşmiş olmalı. Diyagramın ortasında sıkıntı çıkıyordu, bir pentomino türünden 3’ten fazla oluyordu. Düşünün 5-6 dakikanız kalmış, 100 puan diye girdiğiniz soruyu neredeyse çözmüşsünüz, ama son anda patlıyor. Soru büyük, neresini düzelteceksiniz. Ama hatanın nerede olduğunu biliyorum, bu bir artıydı. Ortadaki yerleşimi tamamen sildim. Sanki sadece ortası varmış gibi yeniden yerleştirmeye başladım. Bunu yaptığımda da bir yerde kaçırdığım ihtimali gördüm. Baya oldu, her şeyden 3 taneydi, her şey doğru gibi gözüküyordu. Tüm rakamları kontrol edecek sürem yoktu, neredeyse son dakikadaydık. Bakabildiğime baktım, eh artık doğrudur herhalde dedim. Abi böyle sorular sormayın ya, valla. Yani toplamda 4 tane yerleştirmeyi, ya da 6 taneyi anlarım da 9 tane ne abi.

traktor

Bu bölümde en iyi yapan 630 puanla Nikola’ydı. Benim aldığım ise 450.

Bölüm 12 Zoltan Nemeth: Her yarışmacının sevip bağrına basacağı bir bölümdü. Kolay sorular, zor sorular, büyük sorular, küçük sorular vardı. Eminim herkes bolca eğlenmiştir bu bölümde.

Büyük Laser sorusunu çözemedim. 7-8 dakikamı harcadım, belki biraz daha fazla olabilir. Olmayınca salladım da gayet güzel mantıklı :), ama yemedi. Salladığım yeri sildim, tekrar bir bakayım dedim; ama geçmek daha doğru geldi. Şu Laser’i bir türlü güzel bir şekilde çözmeyi öğrenemedim. Hiç varmadım üstüne de, işte bilmiyorsan gidip nasıl olduğunu öğrenmen gerek. Sonra sana dert olmasın diye.

Triple Block’un ilkinde sıkıntı çıktı, neden olduğunu anlamadım. Valla anlamadım. Smashed Sums‘un üçlüsü. 3-4 teması ile hazırlanmış güzide bir soru; ama olduramadım 🙂

Çok eğlenceli sorular vardı bu bölümde, örneğin bir Nurikabe Scrabble, bir L puzzle. Bu ikisine hiç bakamadım. Sayın İbrahimoviç de epey vaktimi aldı 🙂 Zigzag sorusu, bir tanesi IBRAHIMOVIC’ti. Uzun zamandır Zigzag çözmediğimden herhalde, epey epey patlattım. Son dakikalarda Easy as Pento Loop’a girdim. Kanaatimce yetişmezdi, 3 dakika falan vardı bitmesine. Ama öyle bir yaptım ki, birkaç yerde de şansım yaver gitti :), oldu. Mantık, ama ağırlıklı olarak hissiyatla çözdüm, özellikle saniyeler bir bir giderken L böyle olsun, yol daha rahat geçer dediğimde 🙂

Bu bölümde tüm soruları çözerek 1000 puan alanlar Zoltan, Robert, Neil, Michael oldu. Benim aldığımsa 615’ti.

Bölüm 12 Indian Part 2: Çok güzel bir bölümdü. Her şeyden biraz vardı. Birbirine bağlı, karalama, rakamlama, bölgeleme, var da var. Pek bir eğlenceliydi bu yüzden.

Bir tane sorum patladı, Sun and Moon. Örneği çözerken Köşe Kapmaca ülen bu dediğimi biliyorum, ona göre çözdüm, ama ufak bir atlama olmuş kanaatimce 🙂

köşe kapmaca

Hintli biraderlerim iki tane birbirinden güzel bölüm hazırlamışlar. Gönül isterdi ki kendi adıma ikisinin de hakkını vereyim; ama olmadı. Lakin hakikaten güzel ve eğlenceli bölümlerdi. Ellerine sağlık, maşallah.

Bu bölümde en iyi yapan 850 puanla Nikola’ydı. Benim aldğım ise 565’ti.

Bölüm 13 Nikola Živanović: Her sene zorlanırım Nikola’nın bölümünde. Yukarıda da dediğim gibi Bram’ın, Robert’in stili gibidir onun da stili. Ben büyük bir çözer değilim, o yüzden bazen tıkanırım onların sorularında. Son bölüm olması, sabahın 8 buçuğunda giriyor olmamız da sıkıntı olacaktı. Sıramdan emin değilim ya 9 ya da 10’du.

Bölüm bittiğinde şunu dediğimi biliyorum: Yok bu sefer ilk 10’da yer alamayacağım. Çünkü neye girdiysem elimde kaldı 🙂 Bana sorarsanız hiçbir şey çözemedim, ancak dedim 150 puan alırım ben buradan. O bölüm kâğıdım yok, şu anda emin değildim. Ama Pal’ın bugün soru tasarımcılarına gönderdiği excel’deki ayrıntıları görünce hangi soruları çözdüğümü anlamış oldum. Bana sorarsanız, yine onları nasıl çözdüğümü bilmiyorum 🙂

Amiral Battı’nın zor olanını çözmüşüm. Sanırım biraz sallama ile çözdüm, evet evet. Olmadı bir kısmı, değiştire değiştire oldurdum. Çünkü bir yeri yakaladığımı biliyordum, oradan ilerledim.

Fillomino No Rectangles’ı çözmüşüm. O da iyiydi, dikdörtgen oluşmama olayından. Ama şimdi hatırladım, bir tane büyük alan var 34’lük. En son onu kontrol ediyorum ya 32 oluyor ya da 35 falan sanırım. Bir tane yer var ona kesin 5’li demişim, 3’lü olarak bölüp ikisi 34 için kullanıp ayıramıyorum. Ama sonra fark ettim, yukarıda sol üst köşede 34 içine dâhil ettiğim bir yer var, V şeklinde. Orası 3’lü olsun dedim ve sağ altı da 5’li değil, tamamen 34’ün içine dâhil edince oldu.

Yılanı yapamadım. Bir sürü 7 vardı, oradan salladım, buradan salladım; nasıl gideceğini az çok ilk hamlelerde buldum; ama gerisi getiremedim.

Rectangles with the wall’u yaptım. Nikola Akıl Oyunları Dergisi için de yapmıştı, geçtiğimiz yıllardan da biliyorum. Biraz büyüktü soru, neredeyse 1 sayfa ve 35 puandı. Ama öyle ya da böyle oldurdum.

Renban’ın kolayını yaptım, epey de güzel yaptım. Güzel yakaladım, sıralamalı, rakamlı sorularda pek bir iyiyimdir. Doldurmak hoşuma da gider. Ama ikincisi beni yüzüstü bıraktı. Olduramadım, 2-3 tane şey yakaladım, onlara göre yerleştirdim; ama soru gitmeyeceğim dedi. Sallayacak yer de bulamadım, bıraktım.

Pentomino’ya girdim. Normal Pentomino yerleştirme diye yapıyorum; ama bir türlü olmuyor. O kadar kilitlenmişim ki 12 tane pentominoyu yerleştirme derdindeyim ben. Ama adam 11 tane L 1 tane V yerleştirin diyormuş 🙂 Ona göre yapmaya başladım, eğer sağ üst tarafı oturtabilseydim yapacaktım. Ama o kadar tekrara düştüm ki artık, yorgunum, basmıyor, hissedemiyorum, akıl yürütemiyorum. Bir yerden sonra pes ettim. Bir yanda da kızıyorum, abi bu kadar da olmaz diye. Her bir soruda da bu kadar numara yapılmaz diye 🙂

Tapa LITS, soru bir yere kadar geliyor. Ondan sonra sıka sıka yapman lazım, yapacak bir şey yok. Gözümle olabildiğince deniyorum, ufak ufak ilerliyorum. Aşağıya geldim iki tane L kenardan değdi. Anam dedim, yukarıda denemelerde mesafe aldığımda kaale almadığım bir hücre görmüştüm, inşallah boştur demiştim. Soru patlayınca hay dedim, orası mı problem. Allah’tan değilmiş, aşağıda burası dolu olmalı dediğim bir hücreyi geri aldım ve oradan oldurdum.

Group Sums Doppelblock. Bu Sihirli kare sorusunun Smashed Sums ile birleşmiş hâliydi. Zor olana girdim, 75 puan değerinde. Epey canımı yaktı, birkaç kere salladım, onlar olmadı. Sallama deyince yanlış anlamayın, haybeye sallamıyorum, kırılma noktasına atak ediyorum sorunun. En son yaptıklarımdan biri yedi, ilerledi, tıkandı; orada ufak bir sallama daha yaptım, yemedi; düzelttim. Derler ya da kanırta kanırta aldım puanımı 🙂 Daha az puanlı olana girmeye gözüm kesmedi 🙂

En son da Suguru vardı, 55 puan değerinde. Kanaatimce 10 dakikam falan var. Her türlü yaparım dedim, çünkü tam benim kalemim. Allah sizi inandırsın yetişmiyordu, ecel terleri döktüm. Son 10 saniyede dolmamış hücrelerim vardı 7-8 tane. Göremedim, sıktım patladı, hiç silmeden üzeriden doğrularını geçtim. Süre bitti, bitirdim, belki süre bitiminden birkaç saniye sonra. Vallahi emin değildim, boş hücre var mı, en son kısımda hata yaptım mı diye. Soru 55 puan mıydı, değildi abi. Büyüktü bir de onlarca numara vardı. Ama oldurmuşum:)

Dışarı çıktım, bir sigara içtim, odaya yollandım sonuçlarının açıklanacağı zamana kadar. Bu da diğer yazının konusu olsun. Son bölümde en iyi yapan 800 puanla Zoltan. Benim aldığımsa 370.

 

Bu yazı Puzzle Competitions içinde yayınlandı ve , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

