Yeni Başlayanlar için Tapa Bölüm IV 2/2

Hop hop, işte şimdi son kısma geldik. Bir önceki postta IV 1/2’de bir tane TBT 2016 temalı Tapa yerleştirmiştim ve ben çözüm anlatımını buraya yazana kadar siz bir kendinizi deneyin demiştim. İşte size çözümü anlatma kısmına geçiyoruz. Bir miktar uzun, çünkü anlatabildiğim kadar sade bir şekilde anlatayım ki; artık bundan sonra Tapa sorularını çözebilin, devamlılık nedir, 2×2 kuralı nasıl kullanılır kavrayabilin dedim.

Çözme ve çözümün nasıl geliştiğini olayını icra etme sırasında gaza gelme adına buyrun:

Tapa’da önceki bölümlerde:

adım1: Yine renkli, yine eğlenceli. Önce sadece kesin olan bazılarının bloklarını karaladık.

1TBTTapaadım2: Hangi ipuçlarının tamamlandığını daha rahat görmeniz adına tamamlanan ipuçlarını griye boyadım. Böylece geri kalanları daha rahat takip edebilirsiniz. Bazı boşlukları işaretledim karalanan bloklardan ötürü.

2TBTTapa

adım3: Bir kısmı karalanmış, ama tamamı karalanmamış ipuçları için blokları tamamladım. Örneğin sağ alttaki 3 ipucu için 2 birim uzunluğunda karalanmış 5’ten ötürü, onu 3 ipucu için 3’e tamamladım. Diğerleri için de benzer şeyleri icra ettim.

3TBTTapaadım4: Büyük noktayı görmüş olmanız lazım. Bu bizim Tapa çözerken kullandığımız işaretleme/yaklaşımlardan bir tanesi. Oradaki 4 ipucu için 3 birim uzunluğunda pembe blok oluşmuş, 4 birim olması için bir hücrenin daha karalanması gerek. Ama işte o hücre asla büyük siyah dairenin olduğu hücre olamaz, aksi takdirde 4 ipucu ya 5, ya 13 ya da 14 gibi bir ipucu olur. O hâlde o hücre boş olmalıdır.

4TBTTapa

adım5: Yine ipuçlarını tamamlamaya devam ettim. Diyagramın en altındaki birbirine bağlı olan karalanmış blokları kahverengi yaptım; ne de olsa tüm karalı bloklar birleşecek ve tek bir renk alacaklar.

5TBTTapa

adım6: İpuçları için karalı blokları oluşturmaya devam ettim.

6TBTTapaadım7: Gördüğünüz gibi alttaki kahverengi yapı diğer karalı bloklara ulaşmak için ilermeye devam etmeli, yani devamlılık kuralı. Okla gösterdiğim yerden yukarıya çıkmalı; çünkü başka gidebileceği bir yer yok.

7TBTTapa

adım8: Kahverengi karalı blok devam etti. Bir de orda pembe bir karalı bloğumuz var, eeee onun da diğerleriyle birleşmek için gidebileceği başka bir yer olmadığından, yine ok yönünde ilerlemeye devam etmek zorunda: devamlılık kuralı.

8TBTTapaadım9: Pembe blok devam etti. Bir de yine ortada mavi bir blok belirdi. O arkadaşın da diğerleriyle birleşmek için gidebileceği tek bir yer var, okla gösterdim. İşte oradan karalanmaya devam edilmek zorunda. Bu karalamaları yaparken de tamamlanan ipuçlarını griye boyamaya devam ediyorum.

9TBTTapa

adım10: Mavi amcayı ilerlettik

10TBTTapa

adım11: Mavi amca ile kahverengi teyze birleşti. Birleştikleri yerde 2×2’lik alanda tüm hücreler karalı olmama kuralından ötürü pembe bir boşluk oluştu. Bir önceki bölümü hatırlayın lütfen: 2×2 ve daha büyük karalı olmama kuralı.

11TBTTapa

adım12: Mavi ve kahverengi birleşip, tamamı kahverengi tek bir karalı blok oldu. Dahası orada bir de ok var, çünkü bu karalı bloğun diğer karalı kardeşleriyle birleşebilmesi için ilerleyebileceği tek bir yer var. Bu neden önemli, çünkü bu bize hâlâ karalama yapma fırsatı veriyor. Örneğin sağ taraftaki 5’in etrafındaki beş birim karalı mavi bloğu hareket ettiremiyorum, yani onun uzantısını karalamaya devam edemiyorum. Çünkü birden fazla seçeneği var, bu da benim kesin bir karalama yapmama mani oluyor. Biz buna “logic ways” diyoruz. Yani bu tür sorular sadece mantık kullanılarak çözülebilir, herhangi bir deneme yanılmaya gerek duyulmadan.

12TBTTapa

adım13: Evvettt, şimdi zurnanın bazı deliklerinden bahsedeceğiz. Gördüğünüz gibi bizim işaretli barnak yine ortaya çıktı. Sol kenardaki diyor ki, kahverengi yol yukarıya doğru gitmeli; sol üst köşedeki diyor ki kahverengi yol buraya geldiğinde sağa doğru gitmeli; hemen onun yanındaki de diyor ki, ahan da buraya ulaştığında da eğer diğerleriyle buluşmak ve bağlanmak istiyorsa ilerlemeye devam etmeli. Bu mantık bize bir sonraki resimde de görüleceği gibi bazı hücreleri kesin bir şekilde karalamaya götürecek. Bir de pembe karalı blok için iki ok var. Yani pembe blok diğerleriyle buluşmak için ya üstteki okun hemen yanındaki hücre ile karalanmaya devam edilecek ya da alttaki okun hemen kenarındaki hücreyle.

13TBTTapa

adım14: Pembe blok için size nasıl olduğunu gösterme adına aşağıdaki okun kenarından karaladım. Bunu yaptığım anda yeşil blokla birleşti ve 2×2’lik karalı olmama kuralından ötürü iki tane pembe boşluk oluştu. Şimdi bir sonraki resmi görelim, oynat uğurcuğum…

14TBTTapa

adım15: Daha rahat görmeniz için bir önceki resimde pembe ile yeşilin birleşmesinden doğan karalı bloğun iskeletini gösterdim. Gördüğünüz gibi bu yapı artık diğer karalı bloklarla asla birleşemez. Bu da tek bir karalı duvar olma kuralımıza aykırı. Demek ki neymiş, pembe blok üstteki ok yanından gitmeliymiş. Size pembe ile yeşilin maceralarını anlatıyorken, diyagramın üst tarafından usul usul nasıl karalamaya devam ettiğimi de kaçırmamanızı tavsiye ederim😀

15TBTTapa

adım16: Diyagramın üst tarafına odaklanın. adım13‘te anlattığımızı icra ettik bir miktar ve orada bir pembe nokta oluştu, 2×2’lik karalı olmama kuralından ötürü. Daha karalamaya devam edeceğiz yukarıda, çünkü sol taraftaki kahverengi ve arkadaşlarının sağ taraftakilere ulaşması için ilerleyebilecekleri tek yer orası.

16TBTTapa

adım17: Mammamiya, aynen devam ettim size az önce söylediğim gibi. Ben sözünün eri bir adamım😀

17TBTTapa

adım18: Gördüğünüz gibi ilermeye devam ettiğimde sarı+yeşil ve pembe kavilleşti ve tek bir karalı yapı oluştu. Ama yine sağ taraftakilere ulaşmaları için barnak yönünde gitmeye devam etmeleri lazım. Şimdiki sorumuz sarı ile kahverengi nasıl birleşecek? İşte soldaki sarı bloktan iki ok çıkıyor, ya birinden ya da diğerinden karalanmaya devam edilecek. Bir sonraki iresimde temaşa edeceğiz.

18TBTTapa

adım19: Yine size yanlış olanı gösterme adına yapılmış bir girişim. Üstteki oktan karaladık, böyle olduğunda 2×2’lik karalı olmama kuralından pembe boşluklar belirdi. Gördüğünüz gibi kahverengi yapı asla ve kat’a sarı karalı yapıyla birleşemez artık. Eeee bu da bizim tek bir karalı duvar olma kuralımızın yerle yeksan edilmesidir. Demek ki; sarıcığım oradan değil de, bir alttaki oktan karalanmaya devam edilmeliymiş.

19TBTTapa

adım 20 (ya şunu da deyim de içimde kalmasın. Soğan doğrarken gözlerin yaşarmaması için sürekli adım soğan adım soğan adım soğan diye bir köy efsanesi vardı ya; her adım yazdığımda bu aklıma geliyor :D)

20TBTTapa

adım21: Hoooop kahverengi ile sarı birleşti, maşallah!

21TBTTapa

adım22: Şincik elimizde kahverengi ve sarıdan oluşan tek bir yapı var; ama bu yapının hâlâ gideceği yol var, çünkü yeşil kardeşleriyle birleşmeleri gerekiyor. Bu arada sona kalan 3 rengin bunlar olması tesadüfi değil. Kahverengi doprak; sarı Güneş, yeşil de orman. Birazdan doprak ve Güneş sayesinde Yeşilin nasıl büyüyeceğine tanıklık edeceğiz.

22TBTTapa

adım23: Size yine öncekilerde yaptığım gibi yanlış olanı gösterdim. Soldaki oktan ilerlerse gördüğünüz gibi 2×2’lik karalı olmama kuralından ötürü, pembe boşluklar oluşacak. Eeee bu durumda da yeşil kardeşiyle asla birleşemeyecek. Demek ki diğer ok olmalıymış.

23TBTTapa

adım24: Vallaha neredeyse oluyor😀

24TBTTapa

adım25: Daha net görün diye sarı ile kahverengi duvarı, tek bir duvar olduğunu görme adına kahverengiye boyadım. Güneş de gitti, aşaaammmm oldu😀

25TBTTapa

adım26: Ahan da doprakla yeşilin buluştuğu an. Hayırlı olsun.

26TBTTapa

adım27: Veeee işte yemyeşil, doğa harikası bir Tapa çözümü. Her ipucu gerçeklendi, 2×2’lik ve daha büyük karalı bir yer oluşmadı; ve karalı tüm bloklar birbirine bağlı.

27TBTTapa

 

Yazarın notu: 4 adımda anlattığım Tapa, kanaatimce anlaşılmış olmalı. Hata yapmış olabilirim, kusura varmayın artık; ya da kalmayın. Aslında kusura vamayın dense daha iyi gibi, kusura kalmayın da kusurda kalmayın olur, üff ne biçim olur😀

serkan çıkar.

 

This entry was posted in Akıl Oyunları Dergisi, Grandmaster Puzzles, Tapa and Variations, Türk Beyin Takımı, Zeka Oyunlari Com and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

