8 Temmuz 2017 TBT ve TST Seçmeleri Üzerine

Baya baya başarısız bir gündü benim için. Son 4 senedir hep bu şekilde oluyor. Tam olarak neden böyle olduğunu da anlayamıyorum. Yaptığım bir hata (neredeyse her bölümde şahsına münhasır bir hata şeklim oluyor) bölümü komple etkiliyor; ki bugün de böyle oldu. Artık eskisi gibi Dünya Zeka Oyunları Şampiyonası’na gidip yarışayım gibi bir derdim yok, yetti bana gittiklerim. Ama insan bildiği şeyi yapamadığında, herhangi bir yüksek gayesi olmasa da canını sıkıyor, epey bir de. Artık kimlerin canını yakmışsam, nasıl ilendilerse (bizim orada böyle söylerler) olmuyor Allah olmuyor.

Aşağıda okuyacaklarınız benim nasıl bir yarışma geçirdiğimle ilgili olacak; aklıma geldikçe de diğerleriyle de ilgili yazarım.

Türk Sudoku Takımı’nı seçmek için iki tane bölüm vardı. 2013’te Pekin’de yapılan Dünya Sudoku Şampiyonası’ndan bu yana kararım net: Sudoku’da yarışmayacağım, çözemiyorum da, sevmiyorum da. Ama her sene Sudoku Seçmelerine de katılırım, nihayetinde amaç yarışmak, soru çözmek. Eğer sonunda takıma girmiş olursam da affımı istiyorum. Lakin bu sene böyle olmadı. Tamam ilk bölümde bir miktar ağırdan almış olabilirim; ama yine de ciddi bir şekilde çözme mantığı içerisindeydim.

İlk bölüm 45 dakikaydı (Klasik Sudoku) ve toplamda 12 soru vardı 200 puan toplam puan değerinde. 4 tane Klasik Sudoku (7-8 Puan (İki tane 6×6), 17-27 Puan (İki tane 9×9), 2 tane Köşegen Sudoku (9 Puan 6×6, 25 Puan 9×9), 2 tane Tekli Sudoku (7 Puan 6×6, 18 Puan 9×9), 2 tane Komşusuz Sudoku (10 Puan 6×6, 30 Puan 9×9), 2 tane Ardışıksız Sudoku (12 Puan 6×6, 30 Puan 9×9)

17 Puanlık Klasikten sonra, 25 Puanlık Köşegene geçtim, 5-6 dakikada yapabildiğim aşağıdaki (üçüncü resim); bir yerden çıkacak; ama göremedim, sonra döner hallederim deyip, 30 Puanlık Komşusuz’a geçtim, hızlıca yaptım, sonra diğer 30 Puanlık Ardışıksız’a geçtim, o da hiç sıkıntı çıkarmadan oldu. Akabinde 27 Puanlık Klasik Sudoku’ya geçtim, herhalde bir 7-8 dakika harcadım, sonra 4-6-8-9’lara kaldı, büyük ihtimalle bir yere Xwing falan vardı görmedim, denedim 9’lar patladı, he o zaman 8’miş dedim yine patladı soru. Ülen dedim neden patladın, tekrar ilk denediğimi denedim herhalde bir şey atlamışım diye, yine patladı. Bu sefer ikinci seferi denedim, yine patladı. Maalesef bu da şunu gösteriyordu, bir şeyleri atlamışım oraya gelene kadar.

Patlayan Klasik

Yapacak bir şey yoktu, çok da zaman da kalmamıştı, geriye kalan bütün küçükleri temizlemek için çözmeye başladım. Tabii bu arada cevap anahtarına çözdüklerimi geçirdim. Ufak Komşusuz hızlıca oldu, ufak Ardışıksız’a geçtim. 1-2’leri koydum, yukarı çıktım, sola geçtim, sol alta indiğimde patladı. Allah Allah neden patladı şimdi dedim, hızlıca sildim ve tekrar başladım. Çünkü ilk başta yaptığım hamlelerden birinde 2’nin yanına 3 koymuşum. Sanırım şu Klasik Sudoku’nun moral bozukluğu ve azalan zaman telaşıydı. Bu sefer bir miktar daha sakin hareket ederek çözdüm. Yine patladı. 12 puan olduğundan, kolay kolay dışarda kalmasını istemediğimden son bir şans verdim; valla yine patladı 🙂 Çözüm kağıdına Yanlış yazdım, emindim baya.

Ardışıksız Küçük

Son 1-2 dakika küçük Tekli ve Köşegeni yaptım, cevap anahtarına geçirdim ve bölüm bitti. Salih’e sordum ufak Ardışıksız patlak mı diye, yoo ben çözdüm dedi. Sanırım nerede hata yaptığımı biliyorum. 2’nin bir pozisyonunu burada olursa, mutlak suretle ya 1’e ya da 3’e değecek diye elemiştim. Sanırım orada bir şey kaçırdım; ama tabii çok sonra aklıma geldi bu.

Salih tam yaptı (bonusu da vardı), Kamer sanırım tama yakın yapmış, Hatice’nin de Kamer’e yakındı. Benimse 74 puanım dışarda kalmıştı, 126 yapmıştım. Bir tane Klasik Sudoku ve ufak tefek bir Ardışıksız, çözülmeyen Köşegen beni epey bir puandan etti; ama çok da sallamadım.

Köşegen Sudoku

Ne de olsa bana ne Sudoku Takımı’ndan. Öbür bölüm daha iyi yapar eksiği kapatırım mantığı içerisindeydim ve hakikaten de öyle oldu.

İkinci Sudoku Bölümü Sudoku ve Ötesi’ydi, 9 tane Sudoku türevi vardı: Bölgesel Sudoku (6×6) 10 Puan,  (9×9) 32 Puan; Ardışık Sudoku (6×6) 12 Puan, (9×9) 33 Puan, Dıştan Sudoku (9×9) 35 Puan, Toplamlı Sudoku (9×9) 40 Puan, Dörtlü Sudoku (9×9) 35 Puan, Çerçeve Sudoku (9×9) 38 Puan, X Toplam Sudoku (9×9) 37 Puan, XV Sudoku (9×9) 37 Puan, Büyük Küçük Sudoku (9×9) 41 Puan.

Bu bölümü ayrıntılı yazmayacağım, başıma çok iş gelmedi; birkaç ufak pürüz oldu, ama hallettim ve 15 dakika kala bitirdim. 7-8 dakika kadar kontrol ettim, sanırım 7 dakika kala da teslim ettim. Salih 22-23 dakika kala bitirmiş ve bir 10 dakika kontrol etmiş. Hatice ve Kamer de 9’ar dakika kala teslim etmişler sanırım, emin değilim kontrol edip etmediklerinden. Lakin karşılaştırmışlar, bir sıkıntı yokmuş.

Yarışma formatı ağırlıklı olarak kolay sorulardan oluştuğundan, küçücük bir hata size epey pahalıya mal oluyor; ki yine öyle oldu. Her ne kadar iyi bir ikinci bölüm yapmış olsam da, yarışmayacak da olsam Dünya Sudoku Şampiyonası’nda, Türk Sudoku Takımı’na girme şansım yok, büyük ihtimale beşinci sırada yer alacağım.

Topluca bir öğle yemeğine gittik, goygoy muhabbet, Hatçe’ye sataştım tabii her türlü, güldük, yedik eğlendik ve tekrar yarışma salonundaki yerlerimizi aldık. Bu sefer TBT Seçmeleri’ydi, ee benim de yarışmam bu. Kasacaksam eğer bunda kasacaktım. Ama nedense dediğim gibi, ne kadar kasarsam kasayım, bir yerlerde bir şeyler oluyor ve işler ters gidiyor; ahan da tam da öyle oldu. İnanılmaz da moral bozucuydu benim için, özellikle takıldığım sorudan ötürü.

Bölüm 1: Akıl Oyunları: 45 Dakika, 200 Puan, 12 tane soru vardı bölümde: Amiral Battı (17 Puan), Apartmanlar (16 Puan), ABC Kadar Kolay (8 Puan), Hazine Avı (25 Puan), Çadır (12 Puan), Işın Ağı (8 Puan), ABC Bağlamaca (7 Puan), Kakuro (27 Puan), Çit (27 Puan), Kendoku (9 Puan), Adalar (23 Puan), Domino (21 Puan).

Her türlü bitirilir bir bölüm. Amiral Battı’dan girdim, puanı çok da düşük değildi. Verilen gemiler ve sıfır ipuçları için çizgileri çizdim. Sütunda sadece bir numara gördüm, 4’lü gemi en alt satıra da gelse, 5’in olduğu satıra da gelse, 8. Sütundaki 1’in gemisi bunlardan biri olmalı o zaman sütundaki diğer hücreler kesin boş. Tek bunu gördüm. Baktım bir 20 saniye başka bir şey var mı diye, yoktu, sonra ben de eee dedim 4’lü gemi burada olsun, süper de oldu. 2 dakika sürmüştür azami.

Amiral Battı

Apartmanlar normal çıktı; ama son iki senedir TBT Seçmeleri’ndeki hiçbir apartman sorusunu çözemediğim için gayet yavaş ve temkinli bir şekilde çözdüm, o yüzden tahminim 4-5 dakika arasında sürmüştür.

2Apartmanlar

Hemen akabinde ABC Kadar Kolay vardı, en fazla 2, 2buçuk dakikamı almıştır. Ardından Hazine Avı’na girdim. Baya iyi takip ederim bu sorudaki komşuluk olaylarını. Bir yerde tıkandım, herhalde 20-30 saniye hiçbir şey koyamadım, sonra tekrar açıldı ve bitti soru. 3, 3buçuk dakika harcamışımdır bunda da.

3ABC Kadar Kolay.png             4Hazine Avı.png

Çadır ve Işın Ağı. Çadır’ı ilginçtir zor algıladım, o yüzden boşlukları tükenmez kalemle işaretleyeyim dedim, sanırım 30-40 saniye harcadım bunun için; çok salak olduğuna karar verdim, çünkü aşağıdaki 4’ü gördüm. Pehhh, küfrettim kendime, sonra oldu soru. Sadece sol üst tarafta bir çok çözümlülük oluştu, ülen dedim neresi patladı, satırdaki 2, 3 olmuş, hızlıca onu düzelttim ve oldu. Tahminen 3, 3 buçuk dakikam gitti bu soruda.

Işın Ağı da kolay sorudur, ama hücrelerin karalanmış olması, bir de cevap anahtarı için yuvarlakların grisinin çok düşük tonda olmasından ötürü, çizgilerimi hunharca bastırarak çizemedim. Kanaatimce bu durum biraz rahatsız etti beni. Soruyu çözmem bir miktar uzadı, neyden emin değilim, ama uzadığını hissettim. Bu da 3buçuk dakikamı almıştır.

5Çadır.png    6IşınAğı

Buraya kadar kabaca bir hesap yapalım ne kadar zaman harcadığım ile ilgili: Yaklaşık 20 dakika. 25 dakikam daha vardı, cevapları çözüm kağıdına girmemiştim, 4-5 dakika civarı o tutardı (epey temkinli giriyorum da) Kalan 20 dakikada Kakuro, Kendoku, Çit, Adalar ve Domino çözecektim. Büyük ihtimalle ucu ucuna hepsi yeterdi. Lakin, hiç olmayacak bir tür, hem de hiç, ihanet etti bana; ki ölümüne moralim bozuldu bu yüzden.

Toplamalı, çarpmalı ya da matematiksel temalı oyunlarda bir miktar iyiyim üzerinize afiyet; ama toplamalı olanlarda başka bir maharetim var, baya hızlıyım bu soru tipinde. Bir de söz konusu olan Kakuro. En fazla 2-3 dakikamı alması gereken soru, biraz sonra hesaplayacağımız ve bana çok değerli puanlar kaybettiren kadar oldu.

8Olmayan Kakuro.png

Alt taraf bir sürü 7-8-9 oldu, sağ üst yukarıda da tıkandı soru. Oraya baktım, buraya baktım göremedim. Neden olduğunu bilemedim. Dedim diğerlerine geçeyim, herhalde bir şeyleri göremiyorum, döner görürüm. Bu girişim 3 dakikama mal oldu. Adalar’a geçtim hemen. Aslında Çit’e girecektim, ama Kamer ve Hatçe ile yaptığımız yarışmalarda bu iki arkadaşın inanılmaz Çit çözdüğünü bildiğimden, sona kalsın dedim; onlara zaman kaybetmenin anlamı yok diye.

Adalarda “sadece adaları çizme” olayını denedim; bizim orada dedikleri gibi alışmamış götte don durmaz misali durmadı, uzun yola tevci ettim ben de. Hızlıca yaptım, en fazla 1, 1 buçuk dakika ve çat diye patladı solda. 5 ve 4’ü değiştirdim, ama bir yerin 2×2 olmasını kurtaramadım. Belirtmeliyim ki, soruyu mantıktan ziyade sıkıştırma usulüne göre çözdüm, fazla zaman gitmesin diye. Yukarıdaki 3’lerden birini yanlış yerleştirmişim, ikinci çözüşümde gördüm. Soru oldu; ama sanırım toplamda bu soruda 4 dakikam rahat gitmiştir.

11Adalar

Domino’ya geçtim, ilk 1 dakikada 5-6 kesin domino yerleştirdim. Bulamadım, gözümle bir yeri denedim, yemedi, hemen tersini yaptım; ama ilerlemedi. Bir başka yeri gözümle denedim, baya oldu; ama risk alamadım budur demek için. Sonra ufak ufak denemelere ve bölge oluşturup sıkıştırmaya döndüm. Biraz yavaş ilerledi yalan değil. Ama bu sorudan da korkuyorum, 2012’de şom ağzımı açtığımdan bu yana Domino ile aramız düzelmedi. Sıkışık bir bölge oluştu, gözümle denedim, baya gitti, tamam dedim bu sefer oldu. Çizdim dominoları, sonra kontrol ettim tek tek, aynen bir sıkıntı olmamıştı. Lakin burada da bir 4, 4buçuk dakikam gitmiştir.

12Domino.png

25 dakikadan geriye 12-13 dakika kalmıştı, yarım bir Kakuro, bir Kendoku ve bir tane Çit ve girilmemiş çözümler vardı. Kafamdaki, Çit’i sıka sıka oldururum yönündeydi, Kendoku’yu da en fazla 2 dakika içerisinde çözerim mantığı vardı. Yarım Kakuro’ya döndüm. Allem ettim, kallem ettim olmadı. 5-6 dakika kaldı. Cevap kağıdına çözümleri girdim. Artık ne Kendoku’ya ne de Çit’ bakabileceğime dair bir umut vardı, en azından Kakuro’yu yapma derdindeydim. Her şeyi denedim, onu yaptım bunu yaptım ama sürekli yukarıdaki 31,8,12,21 toplamlarında 8 patladı. İşte o zaman dank etti bir yerde bir şeyi yanlış mı yaptım acep diye. Süre de son dakikaya girmişti zaten ve o üç rakamı gördüm: 1-3-5 (2 okunun hemen yanında). Aptal herif! 37 toplamı altı tane rakamdan oluşuyor, üç rakam dışarıda ve tüm rakamların 45 olması gerekliliğinden, dışarıda kalması gereken rakamların toplamı 8 olmalı; yani 125 ya da 134 olmayacak o toplam içerisinde. Ama halihazırda 19’dan gelen bir 2 olduğundan kesinlikle 134 olmalıydı; işte ben onu 135 yazmışım. Hatam buydu, olması gereken rakamın bir fazlasını dikkate aldığım için, bana bu hata 63 puana mal oldu. Böyle az puanlı ve kısa süreli ve kolay sorulu bir yarışmada eğer bir bölümde 63 puan patlatıyorsanız, hiç kimse size acımaz; ki acımadılar da.

Üzgün ve kırgın bir şekilde dışarıya çıktım, sigara içeyim rahatlayayım diye. Aziz’le konuştuk, onun da başından benzer bir macera geçmişti 🙂 Onun 61 puan dışarda kalmıştı, benim de 63 puan. İnanılmaz büyük. Kamer, Hatçe, Salih bitirmişti, sanırım, en azından ikisi bitirmişti, bir de adamların bonus puanı vardı. Yani fark 70 küsurlardaydı.

Kendi kendime şunu söyledim, mantık yok, ölümüne sallayacaksın. Öyle ya da böyle, bu fark yoksa kolay kolay kapanmaz. Tam olarak da bunu yaptım; ama Kelime Avı bana o kadar çok zaman kaybettirdi ki bir sonraki bölümde, bütün avantajımı orada sıfırladım.

Bölüm 2: Meraklısına Akıl Oyunları, 45 dakika, 200 Puan, 12 soru. Yol (26 Puan), Patika Oluşturma (17 Puan), Farklı Komşular (17 Puan), Mağara (26 Puan), Kelime Avı (17 Puan), Masyu (18 Puan), Tetroid (7 Puan), Tapa (26 Puan), Dijital Toplama (11 Puan), Bölmece (11 Puan), Sayı Bulmaca (7 Puan), Tetromino Yerleştirme (17 Puan)

İlk şunu söyleyeyim, ki eminim, tam saate baktım ne kadar var diye, 23 dakika bilmem kaç saniye kala sadece 2 tane sorum kalmıştı bu bölümde: Kelime Avı ve Bölmece, bir de 10 tane sorunun çözümlerinin cevap kağıdına girilmesi işi. Kelime Avı’nı isteyerek sona bırakmadım, ebatını görünce en son bakarım dedim; zaten bu türü de iyi tarayamam, olduramıyorum hızlı bir şekilde; ama bu kadar süreceğini tahmin etmemiştim açıkçası.

Sıradan başladım, Yol denen zımbırtı oldu hemen. Ufak tefek patlayan yer oldu, son sürat yapayım derdinden, bir çok çözüm çıktı, 7’nin birinin 8 yapmışım, hızlıca düzelttim. En fazla 2buçuk-3 dakika sürmüştür. Patika Oluşturma 1buçuk 2 dakika civarıydı.

1 Yol

2 Patika Oluşturma.png

Farklı Komşuların ilginç bölgelerini bir süre fark etmedim, bir süre dediğim on saniye kadar. Sonrasında gayet nezih bir şekilde çözüldü. Gayet de dikkatli çözdüm patlamasın diye, bu da büyük ihtimalle 2buçuk dakika civarındadır.

3 Farklı Komşular.png

Mağara’ya geçtim, bir yere kadar kesin gittim. Çıkmayınca gözümle denedim, pek bir şey olmadı. Sonrasında da pek zaman kaybetmeyeyim diye alttaki 5 böyledir dedim, bir güzel patladı, sonra diğer türlüsünü yaptım gayet güzel oldu soru. 3buçuk 4 dakika civarıdır azami.

4 Mağara.png

Sıradaki soru Kelime Avı’ydı, ebatını gördüm ve kaçtım hemen oradan. Masyu’ya geçtim, sanırım 40 saniye civarında bitti soru; ama iki tane Kapalı Alan oluştu 🙂 Son kısımları sildim, aaa bir yeri kaçırmışım dedim, bu sefer de başka iki tane kapalı alan oluştu. Soruyu hızlandırılmış mantık ve tek çözümlülükle çözmüştüm. Silmeye kıyamadım, çünkü çok güzel bağlantılar vardı, kesin böyleydi çözüm; ama ben nerede hata ettiğimi bulamadığımdan sonra dönerim dedim. Burada 2buçuk-3 dakika kadar kaybım olmuştur. Sonraki turda bu soruya tekrar döndüm, sildim ufak ufak, ama yine olmadı. Hepsini sildim ve baştan çözdüm, nereyi kaçırdığımı gördüm (Yukarıda bir ihtimali atlamışım) soru oluverdi. Toplamda bu arkadaşa 5 dakika harcadım kanaatimce.

6 Masyu.png

Tetroid denen şey en fazla 1 dakika sürmüştür. Sadece çizdim, çok kısa düşündüğüm yerler oldu, o yüzden 1 dakika diyorum zaten.

7 Tetroid.png

Tapa, 1 dakikadan kısa sürdü. Normal çizgi çizerim bunda; ama cevap isteme formatında karışıklık olmasın, rahat göreyim diye toparlak koydum.

8 Tapa.png

Dijital Toplama’ya geçtim. İlla ki mantık vardı soruda, ama benim çok hızlı olmam gerekiyordu. Şöyle gözümle bir baktım, sadece şöyle bir varsayımda bulundum, ki tuttu, sıfır 1’in yanında olsun, yüzler basamağındakiler 9 toplamı verip, 1 eldeyi yandan alsın. Tabii oradaki rakamları koymadım, bu varsayım üzerine en sağa geçtim, birler basamağına, nedense sonucun 3’le bitmesi gerek gibi geldi, niye bilmiyorum, belki verilen parça yüzündendir. 3’le biten toplamlara bakayım dedim. Şöyle göz kararı orası 4-9 olursa, oraya da 2-7 olursa, ortaya kalanlar olan 5-6-8 oluyor gibi geldi, koydum oldu. O yüzden en fazla 2 dakikamı almıştır bu soru.

9 Dijital Toplama.png

Bölmeceyi geçtim, Sayı Bulmaca da 1 dakika altında olmuştur. Tek bir on saniye kadar şunda takıldım, 8-43 çıktı; ama boşluğa 7 ve 9 ihtimalleri kaldı. Ülen neden çok çözümlü bu dedim, sonra da ikinci tahmindeki 1’i kaçırdığımı gördüm ve onu da yerleştirdim.

11 Sayı Bulmaca.png

Ve Tetromino Yerleştirme. Verilen 1’ler üzerinden mantık yürütecektim; ama boşver dedim, en alt satırın 2’si vardı, Karalı U pentominosu vardı, ülen dedim bunun parçası burada olsun. O zaman alttaki 5’te I olması, üstteki 5’te de başı ve sonu olması gerekiyordu iki ayrı tetromino olduğundan. Sütunda yan yana duran 5 ve 4 geçtim, yaptım süper, ama patladı. Dedim patlayamaz, çünkü çözüm bu olmalı. Sebebi de çok güzel olması 🙂 Sonra gördüm ki 4’ü 5 yapmışım, altta U’nun içine soktuğum çizgiyi görmemişim. Hızlıca düzelttim ve oldu bitti gitti. Sonra bir de kontrol ettim, ne olsa yardırdım diye, sıkıntı çıkmadı. Kanaatimce 4-5 dakika arasıdır burada harcadığım zaman.

12 Tetromino Yerleştirme.png

İşte tam bu noktaya kadar her şey istediğim gibi gitti. Muazzam bir süre var geride 23 dakika kadar, 5-6 dakikası cevapları girmeye gitse, 7-10 dakika arası bonus alınabilir. Bu da ilk bölümde kaybettiğim onca puanın bir kısmını telafi etmek için muazzam olurdu. Ama son vuruşu iyi olmayan golcü gibiyim kardeşim, Kelime Avı’na bir girdim pir girdim. Pehhh. Kelime Avı ve 11 sorunun çözümlerinin girilmesinden sonra geriye 5-6 dakikam kaldı. Bölmece de çekindiğim soru, yıllar var ki çözmüyorum. Çalışma Dosyası’na koydun ya birader diyebilirsiniz; o dosyayı ben sizin için hazırladım, kendim çözeyim diye değil 🙂

5 Kelime Avı.png

2-3 dakikam neden bu 9 olmuyor (üç basamaklı olmuyordu bir türlü, hep ikide kalıyordu) diye geçti. Artık yapamayacağım gibi geliyordu. Ta ki Salak adam iki tane 7’den de 9 elde ederiz diyene kadar. Oradan baya ilerledi, son bir dakika kala, bölmenin üst kısmında bir hata yaptım, 145’li yaptım, olmadı, fark ettim, saniyeler kaldı, boşlukları dolduramadım bile, artık kesin böyledir dedim süre bitti; yine de aktarmış bulundum bölen ve bölüneni. Ama cevabın o şekilde mi istendiğinden de emin olamadım, Salih’le konuştuk, tüm işlemi istiyorlar dedi, gitti 11 puan dedim; ama sonradan söylenene göre benim yazdığım şekilde oluyormuş zaten. Lakin ne yalan söyleyeyim, doğru yapıp yapamadığımı yarışma sonrasında çay içme seansına kadar kontrol edemedim ya yanlışsa diye 🙂 Telefonun hesap makinası kısmını açtım 17*85907 dedim ve hobbaaaaa çıktı; mutlu oldum ama belli etmedim 😀

10 Bölmece.png

Belki bonus alamadım, ama en azından da tamamını yaptım bölümün.Çok büyük fırsat teptim yalan değil; ama Kelime Avı ne 17 puandı, ne de öyle 3-5 dakikada bitirilebilecek bir soruydu.

Salih’in bölmece bir rakamdan patlamış sanırım, Kamer hepsini yapmış, Hatice’nin de öyleydi, emin değilim. Aziz’in de herhalde bir 15 puan filan dışarıda kalmıştı.

Son bölüme girmeden önce benim için işler pek parlak değildi. O anda aklıma takım için şu anda yarışan dördüncü kim sorusunu sormak geldi, hakikaten kimdi? Çünkü Salih, Kamer ve Hatice son bölüme gelene kadar, bize ilk bölümden attıkları farktan yerlerini sağlama almışlardı. Taner Karabulut yoktu yarışmada, Mehmet Durmuş da, sanırım bir üniversite olayından gelememişti; o zaman Aziz ve ben kalıyorduk. Üçüncü bölüm öncesi sigarada konuşurken, Aziz, Murat Can Tonta da iyi, sanırım bizim önümüzde dedi. Murat’a sorduğumda ilk iki bölüm için puanları 162 ve 172’ydi, yani toplamda 334; benim 137 ve 200’dü, yani 337; Aziz’in de 325 civarıydı kanaatimce. Hakikaten bizim aramızda geçecekti son bölüm. Kim daha iyi yaparsa (Tabii ki ilk iki bölümde hiç patlak olmadığını farz ederek konuşuyorum) takımın dördüncü ismi olacaktı. Açıkçası son bölüm Altıgen’di öyle çok dert olacağını düşünmüyordum, ne de olsa ilk iki bölümdeki soruların zorluk seviyesinden olurdu. Yine bölüme bitirmek için girecektim, hata yapmazsam, az da olsa puan farkımı koruyabilirdim.

3. Bölüm: Altıgenler, 30 dakika, 150 Puan, 7 soru. Altıgen Apartmanlar (16 ve 32 Puan), Altıgen ABC Kadar Kolay (16 ve 32 Puan), Altıgen Yıldız Savaşları (8 ve 8 Puan), Altıgen Çit (38 Puan).

Böyle kısa bölümlerde eğer benim bulunduğum durumda bulunuyorsanız, ya işte ben orta hallileri çözeyim, sonra da büyüklerden çözebildiğimi çözerim diyemezsiniz. Çünkü rakiplerinizle aranızdaki fark yok denecek kadar az, dahası onların neler yapabileceğini kestiremiyorsunuz; o yüzden alabildiğiniz kadar çok puan almalısınız. Bunun için de yüksek puanlı soruları çözmeniz gerek. Eğer yüksek puanlı soruları sona bırakırsanız, bu da tehlikeli; bu sefer de yetişmeme, yarım kalma durumu oluşabilir. Yapılması gereken, en azından benim yaptığım, aldırış etmeden yükseklere dalmak.

ABC Kadar Kolay’ın büyük olanına girdim. Doğru, girdiğime pişman oldum. Çünkü ilk iki bölümdeki soru kolaylık durumu burada gözetilmemişti.

Büyük ABC.png

Çok rahat 12-13 dakikam gitti bu soruya. İnsan bir de doğrudan bununla başlayınca yapacak bir şey de bulamıyor. Bölüm kısa, hadi gidip sonra geleyim de diyemiyorsunuz. Sıksan sıkılmıyor arkadaş, onlarca boş hücresi var. Çok işçiliği oldu sorunun, ve tamamen zaman yedi. Çok daha fazla puan olabilirdi, kimse de hayır demezdi açıkçası. Burada kaybedilen zaman tehlikeliydi, asıl tehlikeli olan benim bundan sonra hangi soruyu seçeceğimdi. Yıldız Savaşları’nın gayet kolay çıktığını bildiğimden onlara girdim, 2-3 dakika içinde ikisi de yaptım, hemi de bir rahatlama adına.

Yıldız Savaşları.png

Tüm bunlardan sonra neredeyse 16-17 dakikaya yakın bir zaman gitmiş ve daha sadece 48 puan alabilmiştim. Bölümü bitirme mantığıyla girdiğimi düşünürsek, 30 dakika 150 puan, dakika başı 5 puan, yani benim 80-90 puan arası almam gerekirken, an itibariyle yarısındaydım. Bundan sonra soru seçimim de doğru olmadı (Çit), bunun yerine Apartmanların ikisini, hatta yanlarına küçük ABC Kadar Kolay’ı da sıkıştırıp yapabilirdim kalan sürede ve toplamda 64 puan getirisi olurdu. Ama maalesef Çit’teki 38 puan benim aklımı çeldi. Yaparım dedim, ne de olsa Çit. Farklı bölgeleri fark etmem belli bir zaman aldı, yine bir on yirmi saniye. Hatta görmediğimden iki 5’in bağlanma biçimi böyle dedim patladı, akabinde fark ettim. Kesin çizgiler çizdim, eyvallah; ama soru öyle kaldı. Eee zaman da aleyhime, güzel bir sıktım. Bir güzel patladı, bir daha sıktım sildikten sonra, yine patladı. Sıktığım yer sorunun 6’nın üzerindeki 5’leri, böyle olsun diyorum 5’lerin ihtimallerinin az olmasından hareketle. Oluyor, ama sonra ortadaki büyük 5 yüzünden patlıyor. Orada bir aydınlandım (6-7 sıkıp silmeden sonra) bu 5’ten ne kadar almam gerektiğiyle ilgili ve neredeyse üst tarafı bitirdim bu yaklaşımla. Yine emindim çözümün bu olduğundan, çünkü çok güzel, muhteşem olmuştu. Alt tarafı da yapmıştım ilk başta, kesin değildi; ama güzeldi ve üst tarafla da güzel bağlantı kuruyordu. Tek kalan sağ taraftı şimdi. Süreye baktım, 7-8 dakika vardı. Eğer sağ tarafı hemen bitirirsem hala küçük sorulardan birini yapma imkanım olacaktı. Sağ taraftaki 5 ve 2’nin pozisyonları birçok şeyi sınırlandırdığından bir yaklaşım denedim yemedi, sonra güzel bir şey yakaladım ve inanın, inanın muazzam bir şekilde Çit her şeyiyle oldu, en azından ben öyle düşündüm 🙂 Allah’ım daha 4-5 dakikam var, sadece bunun çözümünü gireceğim cevap kağıdına ve küçüklerden biri de olacak. Ama nedense içimden bir ses: Serkan göbekteki 5’i bir saysana dedi. Ona geçmeden 6’yı saydım (Hücre farklı olduğu için sayması da ilginç oluyor) tamamdı, 5’i saydım, 6 çıktı 🙂 İçime nasıl bir acı oturdu belli değil. Biliyorum çözüm bu, ama ben bir yerde hata yaptım, büyük ihtimalle de sağ tarafta. Tekrar saydım, evet kesin 6’ydı. Sağ tarafı sildim, ihtimalleri gözden geçirdim ve maalesef hiçbiri olmadı, olduğunda da 5, 6 oluyordu. Son 2 dakika kalmıştı, artık benim derdim küçük soru filan değil, sadece bunu bitirmekti. Çünkü bitmezse inanılmaz büyük bir kayıp olacaktı. Başladım göz gezdirmeye kim nereyi zorlar da ben burayı kurtarırım… ve derken alttaki ilk 4’ü 3 yaptığımı gördüm. Güzel bir küfrettim kendime. Onu 4 yaptım ve her şey oldu. Çözümü dikkatlice cevap kağıdına girdim. 50 saniye kadar kalmıştı, en azından küçük ABC Kadar Kolay’ı sıkayım, tutar dedim. Yok yemedi, patladığında 10-15 saniye vardı ve bölümü 86 puanla bitirdim. İyi sonuç mu, kesinlikle değil. Ama ilk iki bölümün soru dağılımı, soru zorluk mantığı bizi bu bölümde inanılmaz yanılttı. Eğer bu farkındalık olsaydı, soruları ona göre seçerdim büyük bir ihtimal.

Çitçit.png

Kamer bu bölümde bir tane dışarda bırakmış, ki süper; Salih 80 civarıydı, Hatice de sanırım 80-100 arası bir şey. Aziz’in başına neredeyse benim başıma gelecek olan gelmiş, Çit’in çok büyük kısmı olmasına rağmen, bir kısmı olmamış ve bu epey pahalıya patlayacak ona. Murat da 86 yapmış.

Sonuç olarak Kamer ilk sırada yer alacak gibi görünüyor, eğer hiçbir şeyi patlamazsa, ya da patlasa bile ondan alttakilerin patlaklarından daha az puanlı olursa. Salih 2 gibi, Hatice 3 gibi. Lakin 4 için şudur diyemiyorum, çünkü Murat’ın ve benim hiç patlağımız olmazsa aramızda sadece 3 puan olacak. Biz patlarsak bu sefer ne kadar patladığımız hem birbirimizi ilgilendirecek hem de Aziz’i ilgilendirecek. O yüzden 4 belli değil.

Ama bu, benim için kötü bir yarışma geçirdiğim tarafını değiştirmiyor. Neden olmuyor anlamıyorum. WPF’ın Puzzle GP’lerinin B Section’ları da aynı bu tarz ve sıkıntı olmuyor; ama iş TBT Seçmelerine gelince bir sıkıntı başlıyor ki, belli değil.

Kendimce serencamımı anlattım.

Yarıştık, güldük eğlendik; tabii ki bunda emeği geçen onlarca insan var. Onların emekleri sayesinde ben burada bu kadar goygoy yapabiliyorum. Başta TBT Kaptanı Ferhat Çalapkulu olmak üzere, tüm Türk Beyin Takımı Ailesi’ne, bize böyle ayrıcalıklı bir ortam sağladıkları için teşekkür ederim.

Sonuçlar yayınlanıncaya kadar hoşçakalın

Not: Eğer Fatih Salih’i geçip TBT Seçmeleri’ni ilk sırada bitirirse, Mehmet Murat Sevim bıraktıktan sonra Salih’i geçebilen hiç kimse olmadığını düşünürsek, muazzam bir başarı Kamer için; hem de gayet genç yaşında. Artık Hatçe Hocam mı der Kamer’e, biz Kamer Bey mi deriz bilemiyorum 🙂 Ama zamanında lise yarışmalarından çıkan bu veletlerden Çit nasıl çözülür diye öğreneceğim kesin. Yapacak bir şey yok, adamlar bugünler için yetiştiler zaten 😀 Darısı benim veletlerimin başına. Sonuçlar açıklanınca onlardan da bahsederim.

Reklamlar
Bu yazı Türk Beyin Takımı içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s